Sidoer Siach Jitschaq
Dasberg
Beschikbaarheid: Leverbaar
Sidoer Siach Jitschaq - Gebedenboek-Tefilla met Nederlandse vertaling van I. Dasberg.
Deze siddoer (gebedenboek) bevat de gebeden voor iedere dag, voor sjabbat zowel in de synagoge als thuis. Ieder gebedsonderdeel is op de tegenoverliggende bladzijde vertaald. Het boek wordt standaard gebruikt in de Nederlandse synagogen, maar ook thuis is dit het meest gebruikte gebedenboek. Bevat tevens de belangrijkste berachot (lofzeggingen), de Pirké Awot (Spreuken der Vaderen; wijze morele gedachten uit de tijd van de Misjna-geleerden) en tal van andere gebeden.
Het boek is voorzien van een beknopte wegwijzer voor sjabbat en de feestdagen, een lijst met in het boek opgenomen Psalmen, en bevat een uitstekende inleiding over de betekenis van het begrip tefilla - gebed van de hand van D. Hausdorff.
Inhoud van het boek 'Siach Jitschak'
Het gezamenlijk uitspreken van gebeden, bijbelteksten en psalmen begon in de periode van de Tempeldienst. Maar niet alleen in de Tempel, ook in de synagogen en huizen waar men bijeenkwam om te lernen werden gebeden uitgesproken. De voorganger in het gebed las meestal een door hem zelfgemaakt gebed voor. In de Talmoed staan er zeer velen. Door de mannen van de 'Grote vergadering' ten tijde van Ezra zijn de grote lijnen van het gebedsformulier bepaald. Dit gold ook voor de zegen (b'racha). Naast gebeden en zegens vinden we in de siddoer (gebedenboek), psalmen en stukken uit Talmoed en mystieke bronnen terug. Veel gebeden stammen uit de Galoet (Diaspora), vooral uit Babylonië.
Het gebed wordt vertaald als tefilla. Maar tefilla is meer dan een gebed. Het bestaat uit stukken uit de Tora, psalmen, proza en poëzie van alle tijden, dankzeggingen, gebeden en filosofische overpeinzing. Tefilla doet ons bezinnen op onze levenstaak. Het wordt op geregelde tijden, iedere dag uitgesproken. Hoewel wij de tefilla uitspreken is het God die tot ons spreekt en luisteren wij. Tefilla wil ons tot Joden maken. We beseffen ons dan dat we in Gods wereld leven. We moeten ook inzien dat de betekenis van tefilla irrationeel is.
Gebed is voor de ziel wat voedsel voor het lichaam is, zegt de wijsgeer Jehoeda Halevi. Dagelijks contact met God op vaste tijdstippen geeft ons kracht. Tefilla is juist belangrijk wanneer we soms het gevoel hebben het niet nodig te hebben. Juist dan moet gebeden worden.
Soms hebben we behoefte aan een spontaan gebed. Dit is niet bezwaarlijk zolang we het maar niet vervangen voor het vaste gebed. Het gevaar van spontane gebeden is dat er onjoodse gedachten naar boven kunnen komen drijven. De tefilla corrigeert onjuiste denkbeelden. Bovendien is het gebed niet vragen maar luisteren.
Mening van Etsel - infoteur
Dit boek is een must voor elke Jood. Hierin staan alle gebeden en ook uitgelegd hoe de gebeden moeten worden uitgevoerd. Naast de dagelijkse gebeden (ochtend, middag en avond) komen gebeden aan de orde die op Shabbat en Joodse feestdagen worden uitgesproken. Ook worden verschillende b'rachot behandeld. Wie het Hebreeuws niet machtig is kan de Nederlandse tekst reciteren.
Men kan zich natuurlijk afvragen of vaste gebeden niet leiden tot automatisme. Zou je niet beter spontane gebeden op kunnen zeggen? Neen. Ten eerste moeten gebeden uiterst geconcentreerd worden opgezegd, dus om die reden kan er nimmer sprake zijn van automatisme. Ten tweede zijn spontane gebeden vooral vragen richting God. Vaste gebeden leren ons luisteren naar God en niet om te vragen. Het gaat erom dat we leren luisteren naar de aanwijzingen van God. Zo kunnen wij kracht ontvangen. Ten derde hebben spontane gebeden als nadeel dat we God om allerlei dingen gaan vragen en wanneer we dan niet het gevoel hebben dat de gebeden verhoord worden kunnen we gefrustreerd raken. Daarom is het beter naar God te luisteren via de tefilla. Dit voorkomt dat we verkeerde gedachten in ons opnemen.
Auteur | Dasberg |
---|---|
ISBN nummer | 9789071727047 |
Uitgever | NIK |
Aantal Pagina's | onbekend |